plexr-contraindicaties

De contra-indicaties van PlexR

28-10-2019

Wanneer je een PlexR Soft Surgery behandeling overweegt, wil je natuurlijk graag alles weten over de veiligheid. Een belangrijk aspect hierbij zijn contra indicaties en risicofactoren. In deze blog zal hier meer over uitgelegd worden en is alles te lezen wat je moet weten over de contra indicaties bij een behandeling met Plexr.

Contra-indicaties PlexR

Contra indicaties zijn redenen om de behandeling niet door te laten gaan of een bepaald geneesmiddel niet toe te passen. Vaak worden contra indicaties verward met risico factoren, wat niet geheel terecht is. Risico factoren betekenen namelijk letterlijk de factoren die de kans op ziekte vergroot.

Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat er eigenlijk geen absolute contra-indicaties zijn voor de Plexr behandeling. Dit betekent dat er geen toestanden, ziekten of situaties zijn waarbij het onmogelijk is om de Plexr te laten behandelen.

Zoals bij de meeste cosmetische behandelingen, is de minimale leeftijd 18 jaar en behandelen wij niet bij vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Bovendien zijn sommige donkere huidtypen niet geschikt voor een Plexr behandeling.

Toch is het wel goed om met bepaalde zaken rekening te houden. Wij gaan alle zaken voor je af.

Veiligheid PlexR bij fillers, botox en draadjeslift

Wanneer je een Plexr behandeling wilt ondergaan, is het belangrijk om 2 maanden te wachten na een behandeling met fillers om de veiligheid bij de Plexr behandeling te waarborgen. Er kan namelijk een kans zijn dat de fillers gaan smelten door de hitte van de Plexr behandeling. Ook na een behandeling met botox of het plaatsen van een draadjeslift zul je minstens 2 maanden moeten wachten.

Zijn lasers en peelings een contra-indicatie voor Plexr?

Als je een laserbehandeling hebt ondergaan, dan is het belangrijk om je huid te laten rusten. Bij een fractional laser is dit 2 weken en voor de andere lasers is dit 2 maanden. Bij een peeling (fruitzuur) is de hersteltijd 2 weken en bij een TCA peeling is dit minstens 2 maanden.

Allergieën en Plexr

Vrijwel alle artsen vragen of je ergens allergisch voor bent. Soms krijg je een antibioticazalf na de Plexr behandeling of wordt er verdoofd met een crème of injectievloeistof waar Lidocaïne in zit. Hier kan je op reageren, maar de Plexr zelf geeft geen allergische reactie.

Plexr bij alcohol

Je mag alcohol drinken, maar bij overmatig gebruik van alcohol wordt het bloed dunner. Hierdoor kan er meer zwellingen ontstaan.

Effect van medicijngebruik bij Plexr

Medicijnen die een invloed hebben op de stolling van het bloed kunnen ervoor zorgen dat je meer zwelling kan krijgen. Denk dan bijvoorbeeld aan NSAID’s zoals diclofenac.

Plexr bij zwangerschap

In principe zou een Plexr behandeling geen invloed moeten hebben op de zwangerschap en op eventuele borstvoeding. Dit is echter niet wetenschappelijk bevestigd. Daarom raden wij niet aan om een behandeling te ondergaan tijdens een zwangerschap of wanneer er borstvoeding wordt gegeven. We vinden jullie veiligheid bij PlexR namelijk het belangrijkst.

Zijn ziektes een contra-indicatie voor Plexr?

Over het algemeen zijn bijkomende ziekten geen contra indicatie voor een Plexr behandeling. Desondanks zijn er wel ziekten te bedenken die een invloed hebben op de effectiviteit van de Plexr behandeling en waarbij de Plexr behandeling een effect kan hebben op de ziekte. Het gaat een beetje ver om elke ziekte te benoemen, maar een aantal richtlijnen zijn wel te geven.

Het is niet handig om Plexr te doen bij ziekten waarbij een slechte wondgenezing te verwachten is. Denk daarbij aan:

• Ziekten met een slechte doorbloeding zoals Diabetes Mellitus,
  • Immuunziekten waarin de wondgenezing verstoord of niet op gang komt, zoals HIV, chemotherapie en auto-immuunziekten.

Andere Plexr risicofactoren en zaken die wij op het internet hebben gevonden.

Wij hebben bij het schrijven van deze blog veel adviezen gevonden die we niet hebben kunnen verifiëren in de wetenschappelijke literatuur. Wij schatten daarom de onderstaande Plexr risico’s als erg vergezocht en onwaarschijnlijk in. Het zou vanuit de theorie echter wel een mogelijkheid kunnen zijn.

• Een risico die in theorie zou kunnen gebeuren is dat de lichtflits van de Plexr of plasmalift een trigger kan vormen voor de epilepsie. Wij schatten dit risico als miniem in en vinden daarom epilepsie niet een contra-indicatie is voor de plexr behandeling.
  • Als je korter dan 14 dagen voorafgaand aan de behandeling een operatie hebt ondergaan zou het kunnen dat er narcose stoffen in het lichaam zitten. Na 14 dagen zijn deze stoffen volledig uit het lichaam. Wij denken niet dat narcosestoffen een detecteerbaar effect hebben op de Plexr behandeling.
  • Een pacemaker geeft op tijden dat dit nodig is een stroomstoot aan het hart af. Het kan zijn dat de elektriciteit die de plasma lift pen afgeeft de pacemaker kan bereiken, maar wij achten dit als volledig onwaarschijnlijk.
  • Ananas en kiwi: Het wordt geschreven dat doordat deze het bloed verdunnen hierdoor meer zwelling zou kunnen ontstaan. We hebben hier geen enkel serieus wetenschappelijk artikel kunnen vinden die deze claim ondersteund.

• St Janskruid: Er wordt beweerd dat dit kruid voor een verandering zorgt van de eiwitten in de huid en dat dit dus de Plexr behandeling zou beïnvloeden. We hebben hier geen enkel serieus wetenschappelijk artikel kunnen vinden die deze claim ondersteund.

Dit artikel is gescheven door Toos de Zeeuw met onderstaande bronnen en de input van dokter Rogier Meulenaar en Jelle Claassen.